@churalliya

Tuesday, November 15, 2011

Minah-Munah

Pakcik ada bagi 2 ekor anak kucing.. masa dapat tu kecik lagi.. Skang dah besar panjang dah..

Mekchu cadangkan beberapa nama untuk kucing-kucing tu pada mi-cah..

"Cumi-Ciki?" ~ tak nak
"Upin-Ipin?"~ tak nak
"Sofiyya-Fiona?" ~ tak nak, tak nak, tak nak!!!

Datang nenek labu dia dan cadangkan "Minah-Munah". Terus setuju..

Ok, fine.. nama gadis kampung jugak yang dia sukaaaa...

tengok muka nakal dia tu.. 

Mekchu sebenarnya tak galakkan dia main kucing sebab takut dia batuk.. lagi pun kitorang laki bini tak suka kucing.. takut pun iye jugak.. tapi nenek labu dah nak bela kucing, ikutkan aje..

Kemain kalo dia berborak dengan minah-munah.. paling best part kalo dia bagi makan.. siap "sabar.. sabar.. jangan rebut-rebut ok".. kadang-kadang kalo dia geram, dicampak minah-munah macam bola bowling..

Kalo minah-munah masuk rumah, dia lah yang paling laju tolong halau keluar.. sebab kalo mama-chu dia nampak, memang kena halau dengan rotan.. so sebelum minah-munah kena rotan lah jawabnya, baik dia yang halau dengan cara paling bersopan santun (konon)..

yang mana satu minah, yang mana satu munah ntah.. mi-cah je yang kenal.. 

Ada sekali tu kan, pelik tak nampak minah-munah pagi-pagi.. selalu bukak je pintu dapur tu dah mengiaw-ngiaw dah mintak makan.. tapi hari tu tak nampak pulak.. ingatkan minah-munah dah pergi membawa diri..

Sekali nenek labu tipon.. kata dah jumpa minah-munah kat dalam lemari belakang rumah.. terus tau suspek utama dalam kes ini.. hahahaha.. tidak syak lagi..

"mi, siapa yang letak minah-munah dalam almari? mi tau tak?"
"mi-cah laaaaa.. siapa lagiiiiii" ~ dengan begitu konfiden sekali..

Tepuk dahi. Nasib lah panjang lagi umur kucing tuh..

kadang-kadang je caring. selebihnya mengganas...

tetap kekalkan imej senget dia.. sempat record video masa dia bercakap-cakap dengan minah-munah tu.. so suweeetttt... tengok lah, nanti2 upload kalo rajin..

Kesian sebenarnya tengok mi-cah tu.. Berkawan dengan kucing je kat rumah.. bila teringat, memang sedih.. nak hantar sekolah macam-macam pulak yang kena pikir.. sebab tinggal kat kampung kan.. sekolah kat kampung ada, tapi siapa nak hantar dan jemput dia.. pas tu kalo pindah umah seremban, siapa pulak nak temankan nenek labu tu...

Beruntung pada kawan-kawan yang mempunyai ibu bapa yang masih sihat dan berteman di rumah.. Jangan lupa sentiasa tanyakan khabar pada mereka ok.. 

Ohh Tuhan, semoga Engkau permudahkan segalanya buat kami.. Aminnnn...

22 comments:

*SiRibenMerah said...

aunty x minat kucing tau micah.. sorry.. hehehe.. berpeluh2 dia yekkkk~

amirah said...

comelnya minah-munah mi-cah niii..takpela mekchu, Allah tahu apa yg terbaik untuk hambanya..insyaAllah..

fiza said...

mak pak tak suka kucing, tapi anak suka kucing ☺☺

Pandai minah-munah bergambar..hehehehe...

ratusiput said...

ehehe nama klasik betul...kelaslah micah ni...takpela sampai masa nnti mesti ade jalan penyelesaian.ratu dulu masa anak mula2 skolah slalu pk camne dia nk makan camne dia nk g bilik air sampai terpikir kalau tak antar dia skolah leh tak?tp sbenarmya bila kite lepas dia...dia akan tau cara berdikari.skang dah tak risa lagi :)

Nini D.. said...

senyum mi-cah mcm senyum mekchu..

sabar mekchu...Cik Mat pon berkawan dgn kucing jugak..cuma environment sekeliling aje yang lain..

setiap perkara yang memerlukan kesabaran pasti besar ganjaran dariNYA


go mekchu!!

PUANSTOBERI said...

oh.plg tk thn nama sofiya fiona tu. huhu
tp part bwh2 da tacing lak

Mimy Hamid said...

ada hikmah sebalik mekchu micah sunyi..kita tak tau ..Allah tau sabar ek..biar je dia kawan ngan minah munah...ada kawan dia nak sembang...

syawalsimpsons said...

suke3...tengok mi cah....sweet saja...takpe...suke kucing boleh geng ngan aunty soya

Alycia said...

bagus mi-chah...suke nama2 melayu gtew.. adam takut kucing.. camno nak bela kucing huhu..

mamyharraz said...

mekchu,kita terfikir benda yg sama pasal nak hantar ank pegi sekolah..terfikir mampu kah dia handle masa kt sekolah nanti? yg paling2 penting mampu ke sy nak hadapi situasi itu hmmm...mmg dlm di lema..

nama minah munah mmg comel giler hhehe

e.l.i.s.s.m.i.e said...

my nuha pun suka kucing jugak , last week dpt bagi kucing terbiar dpn rumah makan nasi suka sangat dia. kalo bab nama2 ni, dia bagi kat nama patung/bear dia dgn nama2 kawan2 dia, sesedap rasa ajer..hehehe

♥MAMASYAZA♥ said...

akak pun tak suka kucing+geli. tapi en. abah n anak2 sukakan kucing. en. abah sanggup beli kucing parsi utk temankan mak dia kat umah. rasa cam hampeh aje. geram bila balik kpg, anak2 suka main ngan kucing

lydzar said...

aunty pon tak berapa gemar ngn kucing. sory tak leh nk geng ngn mi-cah. tp HM yg berdua tu suka. berani2 takut aje la

n o h a F i z a said...

kita lebey kurang samalah mekchu. jadi anak bongsu ni tercepit. nak tinggalkan mak sorang2 ofkos lah tak smpai hati. sudahnya berkorban apa saja...

CaDLyNN said...

sangatttttttt kampung name kucing2 tu..hahaha...name kucing adik2 lin sgt gedik... honey n tobey...ade lagi. itam ngn bulat...satu lagi takde name lagi...baru angkut jumpe kat pasar..

mi-chah menten sgt sgt comel..geram!

therosputih said...

nnti mi-cah panggil awek dia minah jugak nih...hahaha

QASEHNYA RANIA said...

mi-cah yang penyayang :)

Chik Att said...

sama ngan Aisyah ...suka sangat kucing.Maknya pulak elergis gila2... tak leh tgk kucing ..... bersin bersin ..

nama kucing ni... kalau nama dulu ... bunyi cool ja..

nama tipah ka ... pora kaaa

Eri-chan said...

minah-munah..heheh comel ajer...sian micah..bagi dia adikla mekchu

makdara TERdiva said...

adik MDT pernah taruk kucing dlm mesin basuh..kus semangat

FarisFarissa said...

Hi mekchu.
Penah dengar satu pantang larang, katanya kucing peliharaan x bleh diambik gmbr.nnt kucing tu umur x pjg. wallahualam.
apepun dua2 kucing tu sgt comel :)

Bitt (double IS) said...

micah kan peneman nenek labu kannn...mana buleh p sekolah....nages nenek nanti...hehe tak pe mekchu, insyallah mesti mudah punya...tak pon mekchu buat lagi sorang hero...akekekekkekee mesti dia ada geng kan kan kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...