@churalliya

Monday, September 23, 2013

Bandung Day 2 (Part II) : Kampung Daun & Rumah Mode

Hari pertama dan kedua kat sana kami naik Suzuki MPV.. Hari ke-3 dan ke-4 tukar naik Avanza pulak.. 2-2 tu muat2 je la untuk kami ni (4 dewasa & 4 kanak2).. Selesa dan yang penting ekon rasa sampai belakang.. Kalau korang pegi ramai, kena lah rekues kereta yang lebih besar... Info pasal pak supir, bayaran semua kena tanya papajib.. add fb dia.. hahahaha mekchu tatau..

Yang boleh mekchu bantu korang, bagi tau tempat2 yang kena pegi, yang tak perlu pegi, yang KIV pegi kalau ada masa dan sedikit tips.. itu aje lorrrr... tak de niat menunjuk kannnnnnn?

budak kelaparan.. nasib bawak biskut dia.. makan sikit sangat pagi tu.. mama masak bubur tak sedap ye dik..

ngam-ngam.. muat-muat.. 

Masing-masing kelaparan...... Apa tidaknya, keluar dari Toko Tiga dah pukul 3 kot macam tu.. Masuk-masuk je kereta terus pak supir tanya...

Ke mana kita bapak? ~ pak supir
Kita ke Kampung Daun bisa? ~ Bapak Gonjolong
Bisaaaa bapak.. ~ pak supir

Semua kat sana dah macam member facebook papajib aje.. semua pun dah panggil dia bapak :D

Ok, Kampung Daun adalah tempat yang korang kena pegi.. WAJIB kot..

Jauh jugak Kampung Daun ni.. perjalanan dia macam nak naik Cameron.. kiri kanan nampak orang tanam sayur.. tenang mata memandang... jauh macam mana tak pasti.. tapi sempat jugak lah leher ni hilang kawalan dan kepala terlentok kena cermin danggggg.... hahahaha... badan dah mula terasa penat...

Sekarang adalah masa yang boleh dikatakan sesuai la nak bawak abam mi dan wawa berjalan jauh.. Bab kenakalan tu lain cerita.. ni cerita lain.. Sebabnya abam mi tak payah bawak susu & pampers lagi dan hanya bawak pampers wawa je la.. Tambah pulak wawa tak pandai jalan lagi.. so tak de la melasak sangat asik nak berlari aje.. Wawa masih susu badan dan kerja2 bagi susu semua dilakukan ketika dalam kereta.. Berlaga-laga kaki wawa & am dalam kereta tu.. Baby am pun sama susu badan aje.. Senang weiii.. Senang banyak!

haaa... baru nampak gambar ramai2 time siang.. hari tu malam tak clear..

dengan anak angkat.. hahaha..

Serius Kampung Daun ni memang cantik.. macam tak percaya kat dalam ni ada tempat makan yang sangat sangat superb.. macam tengah ber camping dalam hutan.. Sesuai lah untuk orang bandar macam korang.. kami yang orang kampung ni pun bila sampai sana sangat kagum.. apatah lagi korang yang orang bandar tu khennnn....

melengkung badan kendong anak.. abam mi mengada nak duduk dalam stroller.. kena jalan sikit..

otw nak sampai ke meja makan.. memang daun semata kat situ.. sesuai lah dengan nama nya..

Kiri dan kanan tu adalah pondok makan nya.. ada yang betul2 tepi laluan tu.. ada yang kena naik tangga sikit dan ada yang kena naik tangga banyak.. Kagum betul dengan waiter & waiteress dorang yang steady je ulang-alik angkut pinggan, cawan, nasi semua sambil naik tangga bertingkek-tingkek.. Dapur dia kat mana ntah.. jauh jugak kot..

Sampai sekarang rasa bersalah sebab panggil semata-mata nak mintak sebatang sudu.. huhuhuhu.. kalau nak panggil kena ketuk beduk kat tepi tu.. dah la dorang kejap2 datang, kejap2 datang sebab abam mi dan adam suka main beduk tu..

Ingatkan dapat la makan dengan tenang... elok je letak wawa kat bawah, terus dia bangun dan nangis tengok tempat tu pelik kot.. elok jugak dia bangun.. boleh suapkan dia sekali.. lapar sangat tuuu..

 badan dah penat, dapat pulak relax macam ni.. terbaekkk... 

budak2 yang paling happy kot.. selesa dorang nak lepas bebas kat situ.. 

asal dengan papa je dia menangis.. entah apa tips papa pakai...

dengan mama je senyum.. itu yg senget2 bahu dokong kecibung wawa ni...

Masa yang ditunggu-tunggu.. lapar sangatttttttttt kot..

makanan kami.. sup buntut tak tinggal :)

Mekchu mintak air bandung kat dalam jug.. waiter tu geleng sambil tersenyum-senyum nak gelak kan mekchu lew tew.. Apa dia ingat kita main2 reka nama air ke? Hahahaha.. teringin pulak nak minum air bandung di Bandung..

 ni mekchu punya.. tapi papajib yang order..

ni pulak abam mi punya.. tapi mekchu yang order.. :)

Suapkan wawa nasi putih lenyek kan dengan sup buntut.. banyak dia makan.. oyye, sup buntut tu sup ekor.. sedappppp lembut je daging dia.. tapi tak larat nak layankan wawa aje... perut mama ni pun lapar dik... agak2 wawa dah kenyang terus biarkan dia main kat tepi tu.. hahaha kena main agak2 aje.. nanti abis pulak nasi mama ni.. hahahaha...

dan ini lah muka perempuan yang macam 3 hari tak jumpa nasi.. sedap sangat weiii... 

Makanan sedap, tempat nyaman.. memang kalau ikut perasaan rasa macam nak tambah.. Walau pun cuaca sejuk aje, tapi sekor nyamuk pun tak jumpa.. Tempat bersih, toilet bersih.. semua sangat berpuas hati.. lalu mekchu rekemen kan pada kawan2 semua..

Lepas makan, jalan2 kejap kat area situ.. Bila perut dah kenyang, tak de hal nak jalan2..






pa... nanti kita datang lagi ehh ehh ehh ehh ehh ehhhhhhh....

Lepas jalan2, naik kuda pulak...

tak sangka bapak budak tu boleh lepas naik kuda... kesian kot dengan kuda kena angkut muatan berat.. 


teringin..... wawa gayat menangis tak nak naik.. 

baby am relek je naik kuda.. ehh lelaki kena la berani kan dik.. 

abam mi yang round ke-3... mekchu dapat naik sekali cukup laaaa.... dah sampai baru berani lepas tangan..



Tak abis kat situ aje.. Perjalan hari ke-2 diteruskan.. Adoiii nak update pun dah mengah niiii...

Masing-masing dah penat sebenarnya masa ni.. tapi sebelum balik hotel, kami singgah di Rumah Mode dulu.. alang-alang kan, nak balik bilik awal sangat pulak.. tapi kena mengadap la kerenah budak2 yang meragam penat..


Rumah Mode korang WAJIB pergi.. ada yang tak suka ke sini.. ada yang berpuluh-puluh kali pergi pun tak muak.. mekchu kategori no. 2 tu :)

Rumah Mode ni macam JPO kot.. senang nak suruh korang bayangkan.. tapi tak de la besar sangat.. kedai henbag 1. kedai kasut nya pun 1 kedai aje.. yang besar sikit tu kedai baju bajan.. itu memang sorgaaa... selebihnya banyak kedai makan..

Masa ni kan, abam mi dah buat perangai sangat dah.. wawa dengan papa dia.. mekchu kena handle abam mi.. huiiiiii dia punya ragam kan, sampai sekarang sakit belikat tak hilang.. nak duduk dalam stroller adik.. tapi bila kita tolak dia tahan kaki kat tayar.. dah la kat dalam tu lorong kecik nak kena elak2 orang ramai yang berduyun tibaaaaa... sakit pinggang ni memandu stoller dalam keadaan anak macam tu.. sampaikan tayar pun dah berbunyi semacam.. risau tak sempat sampai Malaysia je stroller tu... dalam hati gerammmm nak pegi capai baju yang tergantung kat seberang sana.. nak sampai ke sana pun hazab.. baik lupakan!

Baju-baju yang dah berjaya dicapai pun terpaksa letak semula.. nan hado nak membeli kalo anak dah meragam jenis tak boleh nak dengar cakap macam tu...


Maka, pulang lah kami ke kereta dalam keadaan tak puas hati.. esok harus ke mari lagi...

Malam tu, sampai je bilik setel kan budak2 dulu.. mandikan, kasi dorang selesa.. dan tidokan dorang.. tak keluar makan lagi dah sebab dah penat.. makan megi je dalam bilik..

Dah janji ngan aishah nak sama2 pegi urut kaki kat spa.. Bila call spa dia kata boleh datang urut kat bilik.. itu sudah baik.. dah lenguh sangat kaki ni.. Takut esok tak bleh nak menapak je.. Misi banyak lagi yang belum tercapai ni...

Dalam jam 10 malam macam tu datang cewek manis bawak bakul nak urut kaki... Time tu papajib dah keluar bilik tak sanggup tengok la tu.. hahaha... Cadangnya nak urut kaki je.. sudahnya mintak dia urut 1 badan..

leganyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...... rasa macam boleh turun naik tangga 18 tingkat.. harga? 200 ribu rupiah utk 1 jam.. (rasanya) Dalam RM jangan harap mekchu pandai nak bagi tahu.. hahaha

Nota kaki :
1. Kampung Daun WAJIB pergi.. naik kuda tak perlu..
2. Rumah Mode kena pergi. Sila pergi waktu korang masih bertenaga.. sebab store baju bajan dia agak besar jugak nak kena tawaf semua.. Selagi tak jumpa baju2 budak, makna nya korang belum habis pusing la tu..
3. Sila gunakan servis SPA kat hotel. Sangat membantu untuk tenaga hari esok :)

Ok, entry Day 3 akan menyusul lepas ni..

by mekchuN (^_^)

10 comments:

syawalsimpsons said...

akkakakkak muka mekchu time makan tak hengat..sape la amik gamba kan..mesti papajib tu..kakkakakka////

anakomak said...

Kampung Daun kitorg pegi malam...
sayu je bunyi cengkerik n lagu2 merdu hahaha...

rumah mode x sempat pegi..
Sampai2 je dah tutup.. huhu.. mmg frust la..

Adakah kena ripid lagi?? Ahaksss

mama_onie said...

Terasa mau ke Bandung segera!!!!!

nabila zaremi said...

mekshu letih2 bersilat ngan anak pon tetap gojes,heheh..

Ehh..serius berkenan ngan baju mekchu..

salwana nordin @ che'wa said...

nasi jugak yg sedap ye :)

mencabar tak bawak anak2 jalan jauh?

saya belum ada pengalaman utk bawa 3 org ni hhhhhhuuuuu..

teringin nk berholiday tp risau masing2 buat perangai hhhuuuu

Azura Aziz said...

aku pergi Kampung Daun time malam... shantikkk sgt...

yana said...

sup buntut tu sup ekor ya?

Mimy Hamid said...

stylo ar mekchu gi bandung..nice ootd

Anonymous said...

Kat indon air bandung tu dikenali sbg air soda gembira.klakar kan.hehe

Nini D.. said...

hahahahaha..papa-jib malew!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...