@churalliya

Tuesday, September 21, 2010

Arwah Wawa meninggal pada usia 3 bulan di Taska

Dapat je call dari mak mertua, terus tangan ngan badan ni tak berhenti menggigil...

"su, abang mana?? mak tipon tak dpt ni.." suara mak mmg cemas sgt
"nape ni mak?"
"anak angah meninggal su....."
"angah mana ni mak?"
"angah anak maklong.. yg kita tgk masa raya hari tu.."

Ya Allah, rasa kaki ni tak jejak tanah.. terus terbayang arwah dgn baju oren siap ada reben atas kepala masa dtg beraya hari tu.. kenapa dia?? kenapa??

angah adalah sepupu kami.. arwah adalah pangkat anak buah pada kami..

terus isi borang keluar pejabat untuk melawat arwah.. kat opis hati mmg tak tenang dah..

rupanya arwah masih di hospital, tgh tggu untuk di bedah siasat.. mula2 jumpa dgn nenek arwah, org yg pertama angkat arwah dari buai dlm keadaan yg dah putih dan sgt sejuk..

ida & angah masih di dalam bilik tgh beri keterangan pada polis.. rasa sebak dan tatau mcm mana nak jumpa dgn ida.. seorang ibu yg 9 bulan mengandung, kehilangan anak secara tiba-tiba..

bayangkan kita hantar anak dalam keadaan yg sihat walafiat.. selang beberapa jam dia dah tak bernyawa.. sungguh besar dugaan-Mu..

suasana hiba di bilik mayat, HTJ


ida (baju hijau) & angah (berkemeja)


reporter pun ramai tgh tggu.. tapi ida & angah tak nak beri apa2 komen


hanya nenek mangsa je yg hendak di temuramah

Macam-macam spekulasi timbul.. ada yg ckp jatuh buai la.. mati secara mengejut la.. selagi tak dpt keputusan bedah siasat, selagi tu jgn lah buat apa2 spekulasi..

tggu doktor forensik dari KL untuk postmortem.. dlm jam 6.30 mcm tu baru mayat di bawa balik ke rumah neneknya di Taman Paroi Jaya..

Smpai sekarang masih terkenang tubuh arwah yang di belah dan dijahit itu... dia terlalu kecil untuk semua itu.. tapi untuk mendapatkan kepastian, semua tu perlu dilakukan sayang..

Keputusan bedah siasat menyatakan tiada kesan jatuh atau di pukul pada badan dan kepala mangsa.. cuma di dapati perut arwah kosong... siasatan lanjut masih diteruska sehingga dapat tahu punca sebenar.. kita serahkan semua pada pihak yang bertanggungjawab..

mekchu betul2 ada dekat dgn arwah masa tu.. pengasuh taska tu pun sampai dan bersalaman dgn ida smbil menangis teresak-esak.. datang seramai 3 org.. mungkin kesemua tu pengasuh di Taska Sakinah (tak pasti nama taska tu.. akan diupdate)..

salah seorang pengasuh tu menyatakan bahawa pihaknya telah mandikan arwah & susukan arwah.. siap sendawakan lagi.. lepas tu kembali tidurkan arwah di buai sehingga lah dpt tahu arwah dah kaku..

terus kena serang dgn salah seorang makcik kitowang kat situ...

"ko ckp betul2.. betul ke ko bagi dia makan... kenapa doktor kata perut dia kosong??"
"betul ke ko mandikan dia... kenapa dia masih pakai baju tido malam tadi?? kenapa pampers dia tak bertukar, taik dia yg pagi td pun ko tak tukar kan...."

"ehh.. iye ke?? saya tak de pagi tadi.. dia yg ada... (smbil tunjuk pd salah seorang pembantu)

"ko ckp betul-betul!!!!" nasib baik ada yg menenangkan.. tak baik bertelagah di depan arwah.. biarlah arwah selamat dikebumikan dulu..

kasihnya seorang ibu..


dia masih terlalu kecil...


tak sanggup rasa untuk merakam gmbr lebih dekat..

selepas magrib, jenazah dimandikan.. terletak elok di atas riba si ibu.. tersentuh hati ini....

dimandikan ustazah sambil di riba oleh ibu tersayang

Nor Azwa Safrina Hairul Anuar (wawa) baru berusia 3 bulan.. itu lah ketentuan Illahi.. Dia lebih sayangkan wawa.. pergi lah wawa... pergilah dengan tenang.. wawa tak salah apa.. wawa budak yang baik.. semua redha dgn pemergian wawa..

semoga wawa tenang di sana...

masih terngiang2 ayat ida...
"ma... dia tgh tido kan ma.. cantiknya dia..."
"baju raya wawa ada lagi yang belum sempat pakai..."
"malam tadi pertama kali tido asing dgn dia sbb ada nyamuk.. tidokan wawa dlm baby court"
"pagi tadi pertama kali serahkan wawa pada pengasuh.. selalu hantar wawa hingga ke dalam rumah"
"pagi tadi jugak cium wawa sekali je.. selalu berpuluh kali cium dia"

dan naluri ibu mekchu amat tersentuh pada ayat ini...
"tetek ida dah bengkak........"

selepas isyak, jenazah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Paroi Jaya..

ida & angah.. andai korang terbaca entry ni, akak hanya nak bg tau, Tuhan telah pilih Hamba-Nya yang kuat dan tabah untuk diduga..

berita mengenai kematian ada di utusan, berita harian dan harian metro.. kesemua artikel di tulis sebelum keputusan bedah siasat di keluarkan..

al-Fatihah..

55 comments:

soclose2213 said...

hrmmm sedihnya sue, dh nanges ni..alfatihah

Mohd Naim said...

sedihnya...

al fatihah...

nanti jangan lupa update hasil bedah siasat..

nuyulaisy said...

Al-Fatihah....
akak paper hari ni kew??

SuRiaHaZNi said...
This comment has been removed by the author.
aliesha kirana said...

sedihnya...xpe2.. nnti anak kecil ni yg akan tlg ibu dan ayahnya di akhirat.. smga mereka dpt berhimpun kembali di sana.. amin~~

BondaRayyanRaimi said...

Owh..anak buah mekchu ye?
Baru je baca paper pg td..tup2 tergerak ati nak bukak blog..

Sedehnya hanya Allah yg tahu... saya yang baca ni, tgk gambar ni pun ... mengalir air mata. Tingat anak2 kat umah bb sitter.

Kuat sungguh ibu bapa arwah.
Takziah buat mereka diatas kehilangan bidadari syurga ini..
Smoga Allah mencucuri rahmah keatas rohnya..
Amin

[-suziey-] said...

yaAllah sedihnya baca..tabahnya ida..smga dia trus tabah hadapi dugaan ni..dh la dlm bulan syawal..aduh..beratnya dugaan ni..huhu..takziah utk keluarga arwah wawa..

AyuMi said...

Sangat sedih...al-fatihah... huhu

mummy_ayu said...

anak buah mekcu ker? ayu beli paper panews nie la...sedih sgt baca rupanya ada yg kenal arwah baby nie..ayu sedih sgt bila kenangkan ibu nya mengandung 9 bulan..sekali tu lahir 3 bulan je..dah pergi...sedih sgt...harap ibu arwah tabah...al fatihah untuk arwah...

syawalsimpsons said...

mekchu, sue pun dah baca tau...ya allah sedey sgt...di harap ida kuat mengadapinyer...sue pun tibe2 teregat anak mak sue jaga kat umah...ya allah...al-fatihah pada wawa...semoga wawa ditempatkan di kalangan orang yang beriman..

hamzah ian said...

kak.. sy tunggu kak update.. nak tau cerita sebenar jgk ok..

ini la kehidupan dan kematian.. sabar ok..

'NuReeN' said...

takziah utk keluarga wawa..

Al-fatihah...

sedihnya... terus teringat anak kat bb sitter..

littlehumblelynn said...

sedihnya.......al fatihah!!lindungilah anak2ku di taska ya allah,..

chenta said...

al-fatihah...

takziah kepada keluarga arwah..semoga tabah hadapi dugaan tuhan...

sedey gak baca entry ni

Farra Dhelina said...

allhuakbr..tersentuh dgn entry ni..smga ida..tabahkan hati..ye hya insan yg terpilh sje tuhan duga sebegini..ya allh..

alfthah utk adik wawa..semga damai disana..amin

marinahunny said...

sedihnya...sebak saya baca n3 ni..alfatihah buat arwah..

beliau menanti di syurga..

MrS. F!zA said...

sedihnya.. ank sedar mekchu ye.. tk sgka ank yg lahir sihat boleh pergi cepat.. ALLAh lbih sygkan wawa..

Ida mmg betol2 tabah... sungguh tabah..

Al-fatihah

Emy Omar said...

Tumpang bersedih..Allah lebih menyayanginya..percaya la setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi semoga ibubapa arwah tabah melalui dugaan ini

~aSFaLiZa~ said...

salam. mula2 baca entry ni saya mmg nangis. then bukak fb tgk ramai fren list saya send takziah kat seseorang. rupanya ibu baby ni kawan sekolah lama saya. kecik je dunia ni

~~@lyci@~~ said...

alfatihah utk wawa..
sedey bc entry ni.. memang naluri seorg ibu samakan..

Jue Azman said...

al fatihah. kebetulan, nama arwah sama ngan nama my daughter. sedih smpi tak boleh nak taip...takziah kepada keluarga arwah..semoga tabah

Puteri Mona said...

mengalir air mata aku baca n3 ko, tgk gamba masa mandikan jenazah lagik laju ayaq mata. Tabahnya nampak mak dia, semuga terus diberikan kekuatan untuk terima dugaan ni aminnnn.... anak sulung ke su?

jesnita_ns said...

alfatihah..turut tumpang sedih..uwaaa..baca kisah ni tetiba teringat kt anak..sbb anak sy pn hantar kt taska..risaunya

MieZa said...

al-fatihah..sebak saya baca kisah nie..jgn lupa update psl apa taw..

eT said...

menitik air mata ni baca kisah baby ni...
xsanggup rasanyer nk tgk baby yg kecik tu kaku camtuh...
Al-fatihah....

shaza said...

Al-fatihah..

Takziah buat keluarga arwah. Semoga tabah menghadapi ujian ini..
Pagi tadi ade baca berita tentang ni kat harian metro. Dah rase sebak. Rupa-rupanya anak buah mekchu ye.. Lagi rasa sebak..

illafira said...

Al-fatihah.. takziah.. mmg ada baca kat metro pagi tadi.. tak sangka lak anak buah mekchu..

umialya said...

Al fatihah..

takziah buat keluarga arwah..

x snggup bygkn keadaan ibubapa wawa t/tama si ibu yg nyusukn bbnya.. menitis air mata akak baca kisah ini..

Em's Family said...

tak sangke arwah yang saya bace dekat suratkhabar rupenyer ade kene mengene dengan u.. sedih nyer, tak boleh bayangkan jadi ida, hilangnyer anak lepas seronok berhari raya.. besarnyer dugaan, alfatihah..

cik hani said...

takziah untuk keluarga arwah...semoga arwah tenang di alam sana.amin.

mama rifQy said...

Ya allah..sedey nyerr..sabar ye kak!! Tuhan lebih menyayanginya!!

IbuHakimHaikal said...

Alfatihah....tersentuh hati sy bl membaca kisah wawa ni...Ya Allah...semoga ibunya tabah menghadapi semua dugaan ini...

CatlinaFly said...

al fatihah buat arwah wawa...Allah lebih menyayangi..buat ibu wawa..i'm speechless..tabahkan hati k...insyaalah wawa tunggu ibu kat sana...amin..

Shu Shinju said...

baca dlm paper diorg kata badan dia lebam2..ishh.. paper pon ckp x betol..tunggu updates dr akak lah..

sedih sungguh baca apa yg ibu dia ckp... menitis airmata..:(

Al-Fatihah tuk arwah wawa..

EiJa ZaQuaN said...

sedihnya baca kisah arwah..salam takziah wat keluarga arwah..moga tabah hadapi dugaan kehilangan insan yg paling disayangi.

Little Mama™ said...

salam takziah.. Al-Fatihah untuk arwah Wawa

Azaidris said...

Salam Takziah buat keluarga wawa.
Semoga diberi kesabaran & ketabahan, insyaAllah.
Al-fatihah.

QasehAiris said...

ya Allah..sedihnye...x tau mcm mn klu sy kat tmpt ida..arwah masih menyusu badan..susu masih ade...ya Allah, semoga ida & suami redha menerima dugaan nih...InsyaAllah, arwah wawa tunggu ibu ayah dia kat "sana"

Peri PiA said...

salam kenal,ziarah

Ya Allah,hebat nya dugaan

semoga tabah :'(

Al-Fatihah

sya said...

sedihnya...
kirim salam dekat ida ye...
semoga ida tabah...

h4ni3 said...

aduhai..
betapa berat dugaan buat seorg ibu.
al Fatihah

e.l.i.z.@ said...

alfatihah..
xsangka wawa tu ank sedara mekchu huhu eli ada baca kt paper pasal tu..tp x sangka lak ada kena mengena ngan mekchu

semoga ida & angah tabah

Just Call Me Bitt said...

salam read from fira, takziah dan al-fatihah...

mumyShaneQeisha said...

singgah dari blog catlina.Sebak dan menitis air mata baca entry ni.kesian sgt si kecil yang tak berdosa tu,tapi Allah lebih menyayanginya

Sha@Mama Tina said...

Beratnya dugaan untuk ibu & ayahnya..allahuakbar..menitis jugak airmata seorang ibu walaupun tak mengenali sesiapa dlm keluarga arwah ini tapi hanya hati seorang ibu dapat memahaminya...

semoga dia tenang disana..alfatihah..

Ummi Hanie said...

sedihh sgt,,,xleh byg kalo jd pd ank kite..

tp ank tu akn selamtkn mak bapaknye dii sana nnti..yakinlah..

Y@nty said...

Takziah buat Keluarga Arwah sikecil...tersentuh hati ni membaca...

CaDLyNN said...

salam takziah buat keluarga arwah
sangat2 tersentuh dengan entry ini sehingga menitiskan air mata..
pernah rasa kehilangan..harap keluarga arwah tabah..

kemma said...

sy nangis baca entry ni..sedih teramat.sy x kuat mcm ida...sedih tgk ida riba arwah semasa dimandikan.hebat dugaan untuk ida...smoga ida tabah n alfatihah untuk arwah wawa.

NeenaAnuar said...

allahuakhbar.. sangat tersentuh hati ini.. semoga ibu dan bapa arwah wawa tabah menghadapi ujian dari yg Maha Esa... al-fatihah...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

ya Allah..sedihnya..
alfatihah..

Iena said...

innalillahhiawainnailaihirajiun...
al-fatihah buat arwah wawa... sesungguhnya syurgalah untuk arwah...
kpd ibu n ayah alana, takziah diucapkan... semoga diberi kekuatan untuk hadapi dugaan yg maha berat ini...
~nangis...

Anonymous said...

sedihnya...takziah unt keluarga arwah...sy tengok anak demam pun rase nk menangis..apatah lagi kalu dugaan mcm ni...semoga ibunya tabah dgn dugaan Allah ni..yg pasti anak itu la yg akan membantu di akhirat nnti...

MyRule said...

Salam..sedihnyer baca pasal arwah wawa ni.. di saat i bergembira dgn kehadiran my baby boy, pada hari yang sama seorang ibu hilang puterinyer..

QasehnyaRania said...

innalillahiwainnailaihirajiun..
al-fatihah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...