@churalliya

Monday, April 4, 2011

Aku umpama sebiji BOLA

Bola itu bulat.. Kalau kena baling atau sepak, elok je dia pergi ikut arahan.. tak membantah langsung..cuma kalau balingan atau sepakan yang tak mengena, dia akan melantun semula (tanda protes la tu)...

Susah rupanya kalau dijadikan sebagai sebiji bola yang bOolat ni.. Walau pun cantik dan mengelip (tetap nak mengelip), namun tetap akan disepak atau dibaling jugak.. Bola dijadikan bOolat supaya dapat bergolek dan melantun terus ke dalam jaringan dan seterusnya menjanjikan kemenangan... tapi kalau di salah gunakan, bola akan dijadikan sebagai tempat untuk melepaskan geram atau saje suka-suka di baling atau di sepak sebab dia berkuasa berbuat demikian..

Kesian ko bola.. ko terlalu bOolat.. sentiasa mendengar kata dan terlalu rela untuk dibiarkan di baling atau di sepak sebegitu rupa.. lebih bagus kalo jadi bola ragbi.. bila sepak dia akan melantun-lantun sehinggakan sukar nak agak ke mana arah tujuan nya..

Kalau jadi terlalu bOolat, mudah sangat dipergunakan oleh manusia yang pentingkan diri sendiri.. kalau lonjong pulak, takut tak disukai oleh manusia di sekeliling dan dibuang ke dalam tong sampah sebab mereka lebih berkuasa untuk membuat pilihan..

Hai lah bola.. sadis sungguh nasib ko... walau pun begitu, sebenarnya peranan ko sebagai sebiji bola sangat penting bagi memastikan kejayaan pasukan.. ko sebenarnya bertuah kerana semua berlumba-lumba untuk memastikan ko masuk ke dalam jaringan.. dan seterusnya menjerit riang... GOLLLLLLLLLLL!!!!!

Semoga ko terus tabah wahai bola dan terus tersenyum........ (bola boleh senyum ke?)

9 comments:

Gieyana said...

Goallll....sama2 senyum ngan awak yer...betul tue..kalau jd bola sure kena tendang ke sana sini..huhu

ratusiput said...

ehehe...takpe bola...itu dugaan utk bola...walapun bOolat tapi bola sgt comei.bola yg baik adalah bola yg pejal dan tak lembik walau dlm apa keadaan skalipun kecuali kena cucuk menda tajam.eheh..

dwaty said...

so kesimpulannya... jagan perca BOLAT-BOLAT... hehehehe

eT said...

tu la...kene sepak sana sini...
lama2 bola pon kempes..hhuhu

etiey.com© said...

bila gol pasti bola pun tersenyum!

shaza said...

mendalam sungguh maksud entri mekchu kali ini..

Nini D.. said...

makna apakah entry ini??????....

CaDLyNN said...

dah mcm krgn budak sekolah dulu-dulu..aku sebatang pen :p

mekchu sejenis bola yg mengelip ye :p

Capo Grande said...

saya suka bola2 api...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...