@churalliya

Wednesday, April 24, 2013

Anak-anak menduga mama bila papa outstation

Asal papa dia outstation je mesti abam mi demam.. tapi tak de la setiap kali outstation.. tapi setiap kali demam, mesti papa dia outstation.. haa tu baru betul...

Last demam masa birthday dia julai tahun lepas.. kira lama jugak la tu..

Papajib ke Labuan.. balik 1 malam tukar bag dah ke Kuantan pulak.. masa tu lah anak2 menduga mama dia.. 2-2 demam dan batuk teruk.. 

Ni pagi Isnin lepas.. panas btol badan dia.. bawak pegi Klinik Dhillon.. 

Abam mi batuk teruk.. dah lama tak elok2.. kalau makan ubat batuk semata memang tak elok.. kena makan antibiotik baru ok.. Tapi kejap je pas tu batuk balik.. dah sekolah ni senang nak kena penyakit kan..

Lepas tu kalo batuk suka batuk kat muka adik dia.. saje je kongg konggg kat muka adik tu.. adoiii geram nya.. dah cakap banyak kali tapi saje je dia buat lagi..

Dah la si wawa pun berjangkit.. kesian tengok wawa batuk.. kongg kongg kongg sampai tahap dia mengeluh penat.. alahaiii kalau lah penyakit tu boleh dipindahkan pada mama dik...

Esoknya bawak wawa pulak pegi jumpa doktor.. rekod wawa setakat ni memang di Hospital Columbia tu aje.. so refer situ terus..


kelako caption kat fb dan instagram berbunyi begini "kelihatan ibu muda bersama 2 anaknya yang sedang demam" hahahaha.. 

Datang awal pagi.. dapat no.2.. tapi doktor nya sampai pukul 10.. najmi & najwa, dah besar sila jadi doktor tawu...

wawa yang asyik meng-abuuuuuuuu-abuuuuuu...

Kol 10.15 macam tu dah dapat jumpa doktor.. Doktor kata ada kahak kat dalam.. so kena amek nep & suction..

Nak tunggu nap kena pulak pastikan wawa tak susu dalam 2 jam.. wawa dah susu pukul 9.. so kol 11 baru boleh start nep.. berjaman la menunggu.. 

bawak bibik sekali sebab senang nak mintak tolong tengok wawa.. abam mi konpem berperangai punya kan.. 

Kol 11 kena panggil untuk nep (apa ntah nama panjang nep tu erk?) najmi pernah sekali je amek nep masa 4 thn.. ni wawa kecik2 dah kena nep.. aduii kesiann...

 menangis dan menangis sampai tak de suara... 

 bibik amek kan gambar.. pandang bibik nak mintak bibik tolong.. 

pas tu pandang nurse pulak mintak nurse tolong.. 

Erkkkk kesiannnnn...

Habis nep, kena buat suction pulak.. mekchu tak de la ingat sampai kena suction. Tapi doktor dah suruh.. Doktor lagi tahu apa yang terbaik kan.. Tak de sape nak refer masa tu.. kalo ada papajib boleh gak bincang2 nak wat suction ke tidak..

Tolong jangan bagi tau yang suction ni tak baik.. yang suction ni ada efekk.. tolong.. tolong.. saya ibu yang naif.. dan memang bergantung sepenuhnya pada doktor..

ya, itu anak saya yang sedang buat suction.. 


Dan yang penting wawa nampak lega lepas tu..

Longlai bila anak2 tak sihat dan dikala suami outstation.. nasib ada nenek labu dan bibik yang membantu.. semoga anak2 mama cepat sembuh.. tak tahan tengok mereka sakit..


Balik je terus tengok balik pamphlet yang doktor bagi dulu.. itu pun selepas julia ingatkan pasal vaksin pneumococcal.. rasanya vaksin itu adalah perlu memandangkan penyakit yang dah advanced sekarang ni..

Wawa dah ambil vaksin rotavirus dan insyaAllah vaksin pneumococcal ni adalah yang seterusnya.. Kawan-kawan yang ada anak umur bawah 5 tahun, jom lah kita buat yang terbaik untuk anak2... Jom kita ketepikan hanbag baru dan kasut baru buat sementara (@_@)



by mekchuN (^_^)

16 comments:

mama_onie said...

Get well soon Wawa dan Abam Mi... bertabahlah ibu muda...

syawalsimpsons said...

alahai kesian si wawa yee..mmmmm...izz pon batuk teruk2 gak...tp nmpk perubahan lps mkn ubat semalam

littlehumblelynn said...

Pneumococoal wajib amik bg sy yg htr ank ke taska-sng sgt bjgkit kalo dok taska.

Alycia said...

yup, skrg ni mcm2 penyakit sbb environment kt xsihat.. so, mmg kena bg perhatian lebih kat anak2...

adam ms umur 9 bulan dh pernah ambk pneumococcal .. najmi pun kena mkn vitamin c tau sbb bagus utk kuatkan antibodi bila bergaul dgn kwn2 kat skul..

amirah said...

kesiannya kena suction tu...arissa dh byk kali amik neb sebb dh nak kena athma. family belah hasben memang kuat athma nya. tp x pernah kena suction lagi la...ahmad pun sama. berapa kali dah amik neb

SuRiaHaZNi said...

neb=nebulizer..

siannya dak wawa comel..kena neb n suction..get well soon abam mi n wawa

Azfaliza Abd. Latif said...

adam penah kena suction masa aku dalam pantang...tapi selagi tak keluarkan kahak tu, selagi tu dia asik nangis dan makin bertambah-tambah la hingus/kahak...lepas buat suction, terus dia tersenyum riang sbb dpt bernapas dgn elok... :)

harap double Naj cepat sihat...

yana said...

berjangkit dgn adik yg cian tu..aadelia pon pnh batuk..abang2 n kakak suka batuk dpn muka kan..lg dekat..lg dia kong..kong..kong..

Nory Zoulkefle said...

lain dah muka baby wawa...
masa kecik nampak lain..
heheh..
lama tak singgah sini..

Xana Razak said...

neb...nebuliser

MAPPIAU said...

Alahai...bile anak2 due2 demam memang otomatik kite mak pak jadi ting tong sekali kak.

Dengan ragam dieorang yang tak selesa lagi pfffff..

Pneumococoal tu ade ke kat spital gomen ek?. Risau jugak dengan virus2 penyakit jaman sekarang nih.

Budak2 la makin besar makin kurang antibodi.

Alahai ni la cabaran kite ibu2 muda ni kan. (eh nak jugak tuh "ibu muda" akekeke)

Puteri Mona said...

alololo mmg meruntun kan kalau anak tak sihat. lebey2 mak jiwa tisu ni uhuks. Neb = Nebulizer noks. mak siap beli machine neb yg kecik pakai kat umah. So bila anak2 start wizing leh terus kasi. Get well soon abam mi n wawa tomei... semoga dipermudahkan aminn

Nad MamaZN said...

Ksian nengok wawa smpi merah merah muka dia... :/
Moga cepat sembuh anak anak....

Nini D.. said...

Ketepikn henbeg dan kasut baru buat sementara..

Ok.saya suka ayat tu! :-D

therosputih said...

kalau tak silap, anak buah dulu pernah kena...dia punya nangis, ya rabbi...telan air mata kita yang dengarnya...kalaulah boleh ganti tempat, dah lama dah ganti...

QasehnyaRania said...

wawa mcm mana skrg mekchu.
harap baik2 aje ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...