@churalliya

Sunday, March 7, 2010

Lymph Node Diseases

kalau tak sbb sakit, mmg tak pernah ambil tau kan psl terms2 kedoktoran yang pelik2 nih.. tu la, dulu mak soh jadik doktor, tapi malas belajar..

sue jatuh sakit.. ayat kemain lagik.. iye.. perasan tekak tu sakit sgt2 sebelah kanan.. bila nganga kat dpn cermin, nmpk mcm ada satu bijik besar warna merah menyala.. owhh.. sbb tu la kot rasa perit sungguh nak menelan.. smpaikan air liur pun kena buang sbb x boleh nak telan..

sbb rasa dia terlalu sakit, terus tangan tu tekan2 kat sekitar leher tmpt yg sama ngan bengkak tu.. sah!!! leher pun bengkak.. serupa mcm yg jadi kat sue thn 2007 dulu.. tp itu bukan sbb sakit tekak, dulu tu kes demam campak halus.. yg serupanya bengkak pada leher.. kes dulu tu cuak gile.. siap refer kat KPJ, pas tu refer lak kat klinik kesihatan, amek darah semua.. last2 satu pagi tu nak pegi keje terus menjerit pagi2 buta sbb terkejut gile tgk badan dah naik ruam merah2 halus.. terus cancel kan hajat nak kejar bas ke putrajaya... hehehe..

bengkak2 ni nama dia lymph node.. pernah dgr tak? sue thn 2007 dah pernah dgr dah.. hahaha... dlm badan kita ada byk lymph node sbnarnya.. kat gmbr ni hanya pada kepala dan leher sahaja.. apa benda lymph node ni.. nah cuba baca ni..


The lymph node is a tinny bean-shaped gland, located in many different areas of the body. The main locations are the neck, under the arms, and in the groin. The body has over 300 filtering selected white blood cells and foreign elements. The lymph node is a component of the lymphatic system. The lymphatic system moves lymph node fluid, waste substance, and nutrients through out your body bloodstream and tissues.

Each lymph node is also an important part of your immune system. Your lymph node filters fluids, catching viruses, bacteria, and other unknown materials. Then your unique white blood cells destroy the unwanted materials.

A lymph node may be found alone or in a group through out your body. The main groups can be felt in the following areas:neck, underarm, groin..

agak2 bleh paham tak? kalo x bleh meh sue explen dlm bahasa yg mudah.. lymph node ni salah satu organ kecil yg terdapat dlm badan kita yg mengandungi byk sel darah putih. apa fungsi dia? haa.. lymph node ni sgt penting utk menyeimbangkan sistem imunisasi badan.. menurut apa yg di explain oleh doktor, kalau kita sakit pada mata, hidung, telinga, tak kira la mana2 anggota yg lain, lymph node kita akan bengkak.. tapi tak semua org akan dpt rasa benda ni bengkak. bergantung kpd imunisasi seseorang tu jugak.. maknanya, imune system sue ni tak bagus la erk??

sbb tu la masa 2007 tu, rupa2 nya nak demam campak halus, lymph node sue dah bengkak dulu.. kira bg hint la tuh.. semlm lak, lymph node bengkak lagi, bg hint nak kena infection pd tonsil.. uhhh.. like that...

finding selepas jumpa doktor mlm td :

1. lymph node bengkak sbb dah kena tonsil infection + ada ulser kat dlm tekak tuh.. patut lah nak telan air liur pun sakit kemain..
2. body temprature : 38.5 (bleh tya "eh, saya demam ye doktor..:)
3. blood pressure : 100:70 (better from previous just 80:50) sgt bahaya kan..


haa.. mcm tu la rupanya keadaan tekak sue.. sama lah!! belah kanan tu.. sakit woo..


ni pulak mcm mana pandangan keratan rentas.. hahaha.. kat belah bulat tu la lymph node sue membengkak..


sudah jatuh ditimpa tangga... pagi2 tadi dah rasa sakit kat ulu hati.. sakit yg sgt sakit.. dah tak tau nak buat apa.. bila ngadu je ngan lakiku, terus nak muntah.. mmg tak leh becakap, terus nak muntah.. tapi tak muntah pun.. keluar angin je.. kalahkan muntah mabuk lak.. najmi pelik je tgk mama dia.. siap gosok2 belakang tau..

minum air milo suam, makan roti 2 cubit, sapu minyak yu yi cap limau najmi, baru lah reda skit sakit tu.. rasanya dah kena gastrik nih.. mebbe ubat doktor mlm td tu tak bleh dimakan oleh pengidap gastrik mcm sue nih.. owhh doktor, kenapa lah ko makin nak menyiksa pesakit mu ini..

sekarang tgh berdebar boleh ke keje besok.. kalo pengsan tgh drive sape nak rescue? tapi kat umah ni rasa sihat2 je.. bleh update blog tu kira sihat la kan.. nk makan ubat rasa takut dah, takut kena gastrik lagi.. nak mintak ganti rugi la kat doktor tu..

3 comments:

So Close 2213 said...

cian sue, makan ubat ye, antibiotik jgn lupo & kena slalu makan vit c nih (ceh den pandai ckp aje,buatnya jarang pn, kekekeke)

Suhana Umar said...

tue ler cuaca sekarang nie kan panas bebenor...minum banyak air... orang punya ulser tak baik2 lagi...take care...

Bitt (double IS) said...

duhaii mekchu....ni gara-gara si ismeth ler....baru buka blog mekchu tetiba ada gambo nehh terus ismeth memekak suh bukan entry nehh semata-mata tengok diagram nehh...sebenonya dia memang suka tengok diagram mcm ni dlm youtube...skang saya tak dapat nak komen dlm entry terbaru tadii sebab tak boleh buka yg lain....akakakakakaka pengsaannnn lebammmm bnak explain sebab tak de videoooo nak snap video ni skang nehh pon camero kong...hahahaha memang terbukti i bertenggek kat entry ni lama tu pasal komen berjelaaa....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa akakakkakakaka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...