@churalliya

Tuesday, September 7, 2010

Kelas Tatabahasa

Kalo becakap mcm bertih jagung dia pya leter.. kitowang mmg kena pantas tangkap apa yg dia ckp.. kalo salah, dia akan berhangin...

dah lama perasan.. najmi ni dia tak bleh ckp perkataan yg ada 'ang' kat hujung mcm terang, panjang, kenyang, sayang, etc... dia akan jadik
'am'..

Smpai tekekek-kekek gelak kalo dgr dia becakap..

1. dia nak masuk dlm bilik carik menan dia.. bilik tu gelap..
"mama, tak ampu mama" (mama, bukak lampu mama)
"ok"
bila dah on lampu tu,
"uuuuu... terammmm" (uuuuu.. terangggg)

2. "mi, ni buah apa?"
"buah yan" (buah durian)
"bukan durian.. ni buah pisang"

"buah pisam? nak...." (buah pisang? nak...)

3. "rmbut papa pendek.. rmbut mama??"
"panjammmmm.." (panjanggggg)
smbil dgn tangan tangan dia beraksi..

4. "najmi nak ayam lagi tak?"
"nanak... dah kenyam" (tak nak.. dah kenyang)
smbil angkat baju tunjuk perut dia yg dah boncet..

najmi pada usia 2 tahun 2 bulan... gmbar terkini yg mekchu ada..

hahahaha... itu je yg mekchu ingat... ada byk lagi tau..

semoga najmi semakin bijak & jadi anak yg baik... amin... saat melihat anak membesar adalah saat yang terindah kan.. (sila jgn bayangkan saat dia terjun kolam... oohhhh!!!!)

8 comments:

cik hani said...

hahahaha.
mesti comel kan masa dia ckp tu..bila ada masa nk jumpa najmi ni pn sue...

bila plak kite nk ada anak comey mcm najmi ni...OPSSSSS..AHAHA.

KaLiS PeLuRu said...

hahaha...
dlm klaka best gk dgr ayt cmtu..
ayt baru...

boley la tiru..
huhu..

littlehumblelynn said...

alah comel sgt!!

Puteri Mona said...

alalalal tiut2. Anak aku yg kecit tu pun sama kalau bunyik "ang" fel sket. Dia panggil abg dia "abammm abammm" hehe. Kalau yg bakang dia s akan jd H, cth bas jd bah :) budak2 mmg gtu ler lama2 terer aaa. Adam pun gtu gak dl

mekchu said...

filza : ehhh tak pernah jumpa najmi lagik ehh?? nnti saya ketemukan.. jgn muak layan dia tau.. hahaha

kalis : besar sok jadik cikgu tatabahasa tersohor

lynn : budak2 sememangnya comel

mon : haaaaaaa... lagi satu 'abang'.. mmg dia pngil abam.. hahaha..

~~@lyci@~~ said...

tulah, adam pun sama2.. kdg2 dia ckp tp kt xpaham.. pastu nangis huhu.. sabo2.. adam alhamdulilah, setakat ni adalah sikit2 perkataan dia bole sebut..

Nik said...

ko kena letak NAJMI kat TERENGGANU,
sure seminggu je dia dah xde masalah bahasa tu.

"lepas makANG ikANG kite basuh pinggANG"

hehehe

mekchu said...

alycia : haha.. kena cpt2 tangkap apa yg dia ckp kan.. hya mak bapak dia je yg paham selalunya

nik : bagus la cadangan ko nih.. bleh gak smbil2 tgk masjid kristal kan.. nnti aku usulkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...