@churalliya

Friday, September 3, 2010

Pokok beracunoriza

Alamak... pokok nih... pokok nih...

mcm ada je kat umah tu.. kalo tak salah ni kategori pokok keladi.. pokok keladi mmg senang yang amat nak jaga.. sbb tu ramai yg pilih untuk jadikan pokok ni sbg hiasan.. termasuk lah mekchu.. nak yang senang senang aje kan..

tapi bila baca e-mel yg telah di fwrdkan oleh bro.john (nmpk sgt kan keprihatinan seorang bapa kepada anak yg nakal lagi lasak yg suka memasukkan segala benda dlm mulut), terus rasa nak share ngan uols..

kalo rumah akak mekchu, tak mustahil ada pokok nih.. sbb rumah dia terrrlalu byk pokok.. see see..

cehhh.. nak tunjuk gmbr pokok ke nak tunjuk gmbr mekchu yg slim secara mendadak lepas pantang?? hahaha...


segala mcm jenis pokok berdaun ada kat umah akak mekchu ni.. nursery tu dah jadik tmpt kerja dia no.2.. hahaha.. gmbr raya tahun 2008.. najmi 2 bulan lebih.. slim tak aii??

ok ok dah sebelum terkeluar tajuk.. meh baca.. lepas baca harap dpt bersama-sama ini lebih prihatin.. untuk anak-anak dan org yang tersayang...


Salam,
Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumbuh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.

Sila maklumkan kerana terdapat kes kematian yang jarang dilaporkan diakibatkan oleh pokok ini. Selalu kes ini diklafikasikan sebagai "food poisoning".

Keprihatinan anda menyebarkan email ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang


cop.. kenapa nama pokok tu mcm panggilan hangit je?? betul ke tak info nih??

pokok beracunoriza??? beracun + noriza?? sama gak mcm nak bg nama beracunormah=beracun + normah...

errmm.. kalo info ni tipu, maka tipu lak mekchu pada korang.. tapi tak salah kan kalo kita lebih kan sikit sifat berjaga-jaga tu??

11 comments:

mummysyafie said...

pokok ni selalu ada kat taman² rumah kan. maybe sebab senang nak tumbuh or cara penjagaan nya tak perlu details sgt.

tapi tak sangat beracun..umah mentua ada gak pokok ni

Iena said...

kite pon x pasti tentang kesahihan keberacunan pokok nih tapi mmg pernah baca la pasal ni...
cuba kite test kat tikus ker... ;p

eT said...

btol ke heh?dah ada kes ke mekchu?

JIVEBUMZ said...

pokok nie senang jaga ramai yg suka tanam nie! seb baik jibam tak de bela pokok nie kat umh..hihi

MieZa said...

wah..thx for information....
akak memang slim pon lah!

.::WaNiE::. said...

selalu je tengok pokok ni :D

mekchu said...

mummysyafie : mmg senang nak jaga pon..

iena : betul gak tuh.. nmpk tikus pund ah takut, cane nak kasik dia makan pokok tu? hehehe

eT : tak tau dah ada kes ke belum

jibam : pokok dia jenis bergetah kan

mieza : welkam.. bila puasa makin selim

wanie : tgk kat mana?

~~@lyci@~~ said...

good info... sharing is caring..

mekchu, nak bg kad raya.. ambik kat blog yer ;)

mekchu said...

nak kad raya betul2.. yg boleh pegang & ada lagu.. thn ni mekchu baru 2 keping.. itu pun rasmi nye.. hahahaha..

okeh okeh.. nnti ai dtg rumah you amek kad.. tq yang..

shaza said...

eh, kat rumah kita pun ade pokok ni la.. tak sangka lak beracun.. tukang jual tu pun takde bagitau.. bahaya ni.. kena ambik tindakan segera..

p/s- jeles i tau tgk gambar lepas pantang tu.. mekchu mmg jenis slim la.. same macam mokna..

mekchu said...

anak2 shaza dah besar.. asalkan jgn makan daun dia tuh.. tp elok gak kalo letak jauh2..

mmg spesis tulang ngan kulit la kitowang nih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...