@churalliya

Monday, November 15, 2010

Najmi berbahasa Indon

Genap 2 thn dan sebulan bibik smpai malaysia dan bekerja dgn family kami.. termasuk lah jaga najmi.. kalo tak, bulan lepas balik lah bibik ke surabaya.. disebabkan masalah2 tertentu, maka bibik bersetuju untuk smbung 9 bulan lagi.. bleh tarik napas lega buat masa nih..

Kalau tnggal umah sban, tak yakin lagik nak amek bibik.. disebabkan tnggal sekali ngan mak, so bleh la mak tgk2 kan bibik & najmi..

Satu je yg kitowang risaukan bila bibik jaga najmi.. takut najmi terikut loghat indon.. dah beberapa kali mekchu perasan najmi ckp bahasa indon..

najmi with bibik - bulan puasa 2008

Kejadian pertama :
Senyap je rumah masa tu.. td ada nmpk budak kecik tu main2.. mesti dia tgh leka main benda yg bukan2 nih.. sah!! dia tgh main sembur2 baju.. dia sembur kat bunga atas meja dpn.. habis banjir meja tuh..

"apa mi buat tu?"
"bunga ni mama... harummmm" siap dgn gaya bau bunga mcm dlm iklan..

terkekek2 mekchu gelak kan najmi.. mana la ko belajar ckp harum.. hahahaha.. cpt2 betulkan soh dia ckp 'wangi'..

Kejadian kedua :
Baru balik keje dan mcm biasa dia sambut kitowang kat pintu.. mekchu bawak beg plastik isi keropok ikan..

"apa itu?"
"ni keropok.. najmi suka kan.."

-- dia mmg ckp bahasa baku APA ITU.. mula2 tak perasan.. lepas 2-3 kali dia tya dgn soalan mcm tu, baru kitowang dpt tangkap.. bibik selalu ckp mcm tu..

Kejadian ketiga :
mekchu nak pegang tangan najmi masa jalan2 di satu tempat awam..

"mi, meh jalan ngan mama"
"nanak.. mi sama papa"

kalo bahasa kita, kan selalu kita cakap 'mi dengan papa' atau 'mi ngan papa'.. jarang guna perkataan 'sama' untuk perbuatan seumpama itu..

ni raya pertama 2007

ohh no no no.. itu baru apa yg mekchu ingat.. ada byk lagik.. serba salah pun ada.. nak buat cane kan, masa dia ngan bibik lagik lama dari mama & papa dia :(

Dari awal2 lagi dah pesan ngan bibik jgn ckp indon kat sini.. belajar ckp melayu.. patutnya dia yg ikut ckp kita kan sbb kita majoriti kat rumah tuh.. ini satu rumah ckp indon ngan dia..

itu sib baik tak ckp 'nggak mau', 'tonton tv', 'semprot', etc.. kalo tak, bisa pitam dong..

yg terkini, masa kat bukit tinggi hari tu..


finally, gmbr toh puan tanah ngan bibik.. haruss ada...

kami antara yg beruntung dpt bibik ni.. so far, mmg berpuas hati dgn kerja dia.. serba serbi boleh.. kalau dia cuai masa jaga najmi, mesti dia akan bg tau mekchu.. kalo libatkan lebam atau darah, konpem dia dah nangis dulu..

kontrak smpai bln Julai 2011.. malas nak pikir next step kitowang lepas ni.. nnti dah dekat2 baru pikir.. boleh??

lega ada bibik yg boleh temankan emak & jaga kan najmi..
part gaji tu, belakang kira... mmg sakit.. tapi janji hati kita senang dan tenang kan.. bukan kah itu yg lebih penting? duit kan boleh cari..

19 comments:

AKO @ retna said...

untung kan klu ada bibik..lega sket especially tang keje2 rumah ehehe

Aini said...

najmi sgt syomel!

Softtouch [Hanim] said...

nasiblah ade mak boleh tgk2an bibik ngan najmi..senang mcm tu..kita xlah rsau sgt..alhamdulillah bibik mek chu ok..

cik hani said...

hehe.betul tu..duit boleh cari.. :)

jangan bagi najmi tgk cerita indon.heheh

Dee said...

itulah penangan bibik from indon..nk buat camana..kita jelah latih dia balik..nti dia dpt bezakan tu..insyaallah..

littlehumblelynn said...

mekchu

im always wanted to have a maid..sbb auni asyik sakit sejak duduk nursery,,tp dlm hati sgt takut!!aduhai..

nisa sudah! said...

perh..terbaek puan sue...
najmi leh jd actor indon(izat ckp)
hahahha

jesnita_ns said...

ye betul tu kak..duit blh dicari...hehe

mekchu said...

ako : mmg lega banyak

aini : tq dear

hanim : takut kan dgr bibik yg mcm2 skang..

cik hani : hahaha.. ban cerita indon di rumah

dee : sbb tu bila malam bibik off duty ngan anak

lynn : selalu dgr anak sakit hntr nursery.. but rasanya dah layak sgt amek bibik.. just kena pantau selalu

nisa : hahaha.. nak kena tau gerrad nih..

azzey said...

mekchu: okay gak tu...najmi bolh belajar byk bahasa...:)..*gurau je*...

eiNa said...

waduhh..kasiyan sama najmi..ejkekekeke

~~@lyci@~~ said...

comey bangattt najmi..

Faryza said...

best nye.. bkn smua org dpt bibik ok.

CaDLyNN said...

kene pantau tu mekchu...
hehehe..

Chekpid said...

setuju. kena ajar bibik ikut bahasa kita. saya kunci ayat itu

eT said...

hehe...chumel jek najmi...
nnti dah p sekolah byk masa ngan kawan2 ubah la kot dailek tu kan3...

Ya ALya said...

alahai najmi....jangan najmi sebut mekchu ibuk mi nak susu....

mummysyafie said...

mesti dah terikut² dengan dialek bibik. nanti dah masuk sekolah boleh la ubah dialek tu yer najmi

rozana said...

HEHE..
cuba soh najmi baca A,B,C ..
mesti ada bunyi
A = are
B = bay
c = char (char kuey teow_

tp xpe..bole tukar punya..
ashraf sinclair dlm cite cinta n anugerah tu kemain pekat lg slang indon die...tp BM & BI fuhh..x berubah pn..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...