@churalliya

Monday, March 21, 2011

Dongeng air pasang dan air surut

Masa dalam bilik hotel.. terdengar nenek labu berborak ngan bibik sambil masing-masing mengadap tengok air laut kat luar...

"kamu tau kenapa boleh jadi air pasang, kenapa boleh jadi air surut?"
"nggak tau bu.. kenapa?"
"kat dalam laut tu ada sekor ketam besar... bila ketam tu keluar dari lubang nak cari makan, semua air laut akan masuk dalam lubang ketam tu.. jadi lah air surut.."
"iya ka bu?"
"bila ketam besar tu masuk balik dalam lubang dia, semua air laut dalam lubang tadi tu melimpah keluar... jadi lah air pasang.."
"iya ka mama?" (dia panggil mekchu mama-jimmy)

mekchu kat tepi senyummmm je.. sebab dari zaman mekchu kecik mak pernah ceritakan kisah dongeng tu.. sekarang, turn bibik pulak nak percaya atau tak..

mekchu sempat menyampuk "tapi, tak kan lah ketam tu tak mati-mati.. adik dari kecik dengar cerita ketam besar tu".. dan mak tiada jawapan.. hahahaha... 

 mereka setia menunggu ketam besar..

ketam besar sekarang ada dalam lubang.. sebab tu air melimpah.. hihihi..

bila cerita kisah ketam besar tu ngan budak kecik ni, sikit pun dia tak heran.. main pasir lagi nikmat..

tak pe, mama-chu akan cuba ceritakan kisah dongeng ni bila mi-cah dah besar sikit nanti.. supaya kisah2 dongeng mcm ni tidak dilupakan dari generasi ke generasi..

kalau korang tak percaya kisah ketam besar tu tak pe.... tapi sila eksplen kenapa boleh jadi air pasang & air surut? 

dan-dan nak percaya kan... hahahaha...

14 comments:

Shu Shinju said...

tetiba shu pon rasa nak cari sebab camner air laut leh pasang & surut...

-oP_ida- said...

hihihihihi
kiut jaa dua beranak nieh...
ketam besaq eerhh..

AKO @ retna said...

erkkk siyes.. x nah lak dengo kisah dongeng yang satu ni.. erkk...

*blur blur

PUANSTOBERI said...

sbb tak reti nak terangkan secara saintifiknya pasal air pasang surut, buleh je lah pakai teori ketam besar tu. hihiikks..

sama ngan Ako Retna.. baru kali ni dengar kisah ketam dan air pasang surut. Huhu :D

Dee said...

google je mekchu byk jawapannya..ia berkaitan dengan kombinasi graviti matahari, bumi dan bulan...nak cerita pun pjg..google eh..

tp cerita ketam tu menariklah..

ratusiput said...

ni kire...citer sejarah turun temurun la ek..ehehe...jap2 nk imagine jap.. :)

Anonymous said...

mak ketam mati, anak die ade lg. sebab tu ketam tu ade turun temurun...
~titie~

mummysyafie said...

nor pun ada citer dongeng..camne asal usul bandar kuching dapat nama. tapi bila nak stori macam lucu pun ada..hihihi...

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

eh, iye ke mek chu..
hahah, ai pn cam bibik.. hampir nk percaya!..
haah nek labu, tak mati² lg ke ketam beso tu..?? hihihii

Mimy Hamid said...

aku baru tau...heheeh nasib tak terpengaruh

MAPPIAU said...

ohhhh saye hampir sikittttt je lagi nak terpecaye ayorkkkkk hahahaha

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ahhahaahha masak lemak ketam pun sodap...*bleh gitu*

rozana said...

yg ni plg best !!!
citer2 dongeng ni jrg tau org nk citer..mmg mak mekchu hebat tol!
nti org nk citer kt ank2 org la!!!

Anonymous said...

salam...
maaf ye tuan/puan/cik...tapi ni memang kesah benar...memang ada ketam besaq kt dasar laut yang memang tugasnya mengkontrol pasang surut air laut...dengaq macam kesah dongeng kan... =) ...tapi inila realiti...terpulanglah pada masing2 nak caya atau x...sekadar berkongsi...wallahua'lam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...