@churalliya

Tuesday, December 27, 2011

Angin kuat

Sehari dua ni kuat betul angin.. gelabak gelebuk bunyi durian jatuh kat kebun sebelah tu.. Malam-malam kejap2 terjaga bila terdengar bunyi angin.. Risau takut jadi apa2 kat kereta :)

Kesian dengan nenek labu.. merungut dia bila tengok daun dah macam kapet kat luar rumah tu.. dia mana lah boleh tengok daun sepah2 kat laman rumah dia tu.. laman kot kecik tak pe.. ini seluas-luasnya.. kalau ada bibik, boleh jugak dia setelkan daun2 tu..

pandangan ke arah sisi rumah... pokok yang rendah tu lah pokok pulasan.. yang mi-cah cah petik hari tu.. rendah kan..

ini pulak pandangan dari depan.. banyak kan daun.. semua tu daun dari pokok durian kat kebun sebelah la tu.. yang hijau2 pun gugur.. 

Selalunya angin kuat ni nak masuk musim buah.. masa sekolah dulu cikgu bagi tau angin adalah agen pendebungaan yang paling baik..

jadi, hari ini bawak buah langsat ke pejabat.. jeles tak? jeles kan... 

Selain dari langsat dan pulasan, rumah nenek labu jugak ada rambutan, durian, manggis dan pisang. Kalau musim buah, hari2 ber dessert kan buah-buahan tempatan.

Mi-cah tu harap muka je k-pop.. tapi dia adalah anak jati kampung.. daun2 tu semua tak mustahil dia yang tolong sapu dan longgokkan.. dan tak mustahil jugak dia tolong kaut daun2 tu bawak pegi tmpat bakar sampah..

13 comments:

therosputih said...

bagus kan anak teruna yang sorang tuh...rajin...pasni blehla ajar kemas dlm umah plak...kekeke

fiza said...

Nak buah sikit ☺☺

Iyer lah mekchu, dua hari nih angin memang kuat lah...best plak tu, tak yah bukak kipas pon tak per.

Bitt (double IS) said...

wahh buah buahan tempatan...bestnya... perghhh mekchu pengsannn tengok daun di kawasan yg sangat luas...depan umah saya yg sekangkang kera tu pon dah sakit pinggang dok menyapu...kalau sebesar halaman rumah nenek labu pengsannnnn seminggu time cenggitu...akkekkekeke

syawalsimpsons said...

nak sikit buah...baik mi cah..walaupun muka k-pop...hati melayu maaa....ikikikiki

Nini D.. said...

mi-cah berjiwa kampung..boleh geng dgn CikMat

etiey.com said...

saya balik kampung pun sama.. angin n hujan seiring. dulu sinonim pantai timur je kan hujan buln 12.. sekarang ni dah lain negeri dah terlibat sama... eko sistem kita dah berubah kan

Lady Rina said...

jeles tengok langsat tu..nak sikit...:)

amirah said...

memang angin kuat sgt..nak terbang dah atap rumah kitorg..huhuhu..

rajinnya mi-cah tolong nenek ye..

Anonymous said...

rajinnya mi-cah..tapi best lah kg ada byk pokok buah..

From: Deekuntum

CaDLyNN said...

wah..untungla nenek labu dpt penolong muke k pop..haha..

umah atuk lin pon penuh dengan durian n rambutan..tak larat nak makan dah..duk bg-bg org je skrg ni..

PUANSTOBERI said...

Alolorrr... rajin nyer Micah.. :D

NeenaAnuar said...

wahh nice lah... cam ala2 musim luruhh gituu... hihi..

QASEHNYA RANIA said...

ala mekchu..npe tak di pos sekali hari tuh ;(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...