@churalliya

Wednesday, January 18, 2012

Mama-chu yang cuai, mi-cah yang jadi mangsa

Mi-cah cibit-ribit lagi.. huaaaaaaaaa sedihnya sebab kalau perasan banyak kali jugak dia kena cibit ribit.. Perut dia memang sensitif jangan lah tersalah makan.. atau biarkan perut kosong..

Malam kelmarin dia mengadu sakit perut.. masing2 mengantuk dan mekchu sapukan minyak yu-yi aje.. kejap2 sapukan lagi.. tp dia tak de pulak kata nak wa-wa.. Tengah siap2 nak pegi keje semalam, dia muntah lendir.. 3 kali jugak muntah tp semua lendir...

Kat pejabat semalam hati dah tak keruan.. Papa-jit miting pagi petang kat putrajaya.. Nenek labu 2-3 kali call suruh cpt bawak kan mi-cah gi klinik sbb dia muntah-muntah lagi dan dah mula wa-wa pulak.. aduhh duh duh duh... Berharap sangat dia tak dehydrated sampai warded mcm tahun lepas.. Rasa mcm nak terbang aje.. Lepas mntak permisi boss t/hari tu keluar gi amek mi-cah..

Dan ini keadaan dia petang semalam selepas balik dari klinik..

Kena angkut jugak masuk opis sebab ada banyak benda yang nak kena setel.. Mekchu tinggalkan vendor gitu aje semalam. Mintak tolong technican tengok2 kan.. Nasib lah ada kawan2 yang kerja jenis tak berkira..

Mula2 elok je dia main.. Sekejap je.. Lepas tu dia kata nak tido.. Ingatkan main-main.. Tengok2 terus lena atas kerusi.. alahai kesian nyaaa...

Lebih kurang 15-20 minit dia tersedar. Tak selesa mungkin.. dan tukarkan posisi menjadi begini pula..

 Posisi kedua agak selesa berbanding tadi.. Kalo sihat, tak mungkin dia tewas macam tu.. 

Ada la sejam dia tido.. tunggu papa-jit balik dari putrajaya.. Suruh dia naik opis dukung mi-cah bawak gi kereta.. mekchu tak kuat nak dukung jauh2.. Bengkok tulang..

Pas tu bila baca komen salah sorang kawan kat fb suruh bagi mi-cah minum vitagen bila baik nanti. Otomatik berderau darah bila teringat yang dia ada minum solivite malam tu.. Amek sendiri dalam fridge.. Solivite tu memang dah agak lama terkontang kanting kat pintu frdge tu.. bukak tutup mmg nampak solivite di situ sehingga lah mi-cah amek dan minum sendiri.. Beli 1 packed tp sebotol itu aje yg tak abis-abis..

Terus carik dalam tong sampah bilik dan ya Allah dah EXPIRED!!!! Maafkan mama.. maafkan mama.. Expired 24 Dis 2011.. Maafkan mama sayang.. mama cuai.. benci dengan diri sendiri sebab cuai.. Benci sangat!!

Sebenarnya mekchu yg bertanggungjawab tolong cucukkan straw kat solivite tu.. Tapi tak berani nak cakap dgn papa-jit malam tadi.. Berani buat pengakuan kat blog aje..

Mmg tak sempat nak tgk pun expiry date sbb mi-cah mmg terus bawak lari dpn tv.. Kalau lah mekchu bertegas sikit pada dia malam tu untuk tengok expiry date, tentu dia tak merana macam sekarang..

Hetchu solivite!! Maafkan mama sayang..

Kawan-kawan semua, selalu lah 5S kan fridge korang demi anak-anak.. Sila jangan jadi macam mekchu yang cuai..

22 comments:

lydzar said...

Cian micah. Get well soon tau. Dan senasib hilda, poopoo cair dr kelmarin. Taktau apa punca

Nad @ MamaZakwan said...

ksiannye micah!!!
moga micah cepat sembuh
takpela, menda dah jadik
moga jd pengajaran pd kita semua
nak pi check peti ais jap!

Mimy Hamid said...

mekchu pasni hati hati tau kalau beli ebarang minuman macam ni..kawan aku dah terkena beli vitagen kat jusco..expired sudah...dia terus sound manager jusco..takpelah mekchu mama tak sengaja...cian gak tengok micah melepek..hope cepat baik yer comel

Nini D.. said...

lenkali kita sesama beringat ye mekchu..
InsyaAllah....mi-cah akan ok...mi-cah kan kuat!

syawalsimpsons said...

mi cah punyer baring mmg tebaik...suke jaa...kikikiki..takpe//nak wat camno dah jadi....

fiza said...

Kesian micah. Smoga cepat sembuh. Lpas ni kena lebih hati2, peringatan untuk saya gak. Biasalah tu mekchu, kekadang kita tak perasan.

CaDLyNN said...

Alolo..siannye michah...get well soon ye...

littlehumblelynn said...

mekchu

bab anak cirit birit mmg xleh tolerate..kesian sgt kalo terkena tuh..

m/mana hr ni? ada kurang ?
kalo x kurang lg beli SMECTA kat farmasi..campur dgn jus..bagi dia minum..

mummy_ayu said...

ala siannya..tak pe la..bukan sengaja...benda dah jadi..just jadikan pengajaran..
to mi cah..get well soon key!!

@Z said...

aduii sian micah *sambil jentik telinga mama dia* hehe...harap micah kembali aktif...

Aini said...

ok... cepat baik ye micah

PUANSTOBERI said...

Siannya Micah..
Yelah, kadang kita ni terleka. Nak buang, nak buang, tup2 terlupa.. Sy pun camtu gak.. tp tak leh amalkan la, nati ada anak, jd camni lak.

*tetiba tingat 2 botol nutrigen dlm peti ais. Ptg satgi harus kena abiskan.. huhu

my_irina said...

cian micah~get well soon~micah kan kuat!!

ratusiput said...

kdg2 mmg kite tak perasan mekchu.takpe jgn salahkan diri sndiri sgt.ratu doakan mi-chah cpt sembuh ye...

Bitt (double IS) said...

alaaa siannya dua dua anak beranak nehh...semoga cepat sembuh yer..mekchu kasi dia minum banyak air masak ler jgn kasi lagi minum air yg ada susu dulu...perut dia tengah bisa tuh...kasi bubur kosong dengan scrambled egg jgn bubuh minyak tauu...kasi garam sikit dlm bubur tuh..2 hari lepas tu kasi dia makan coklat...jgn sembelit pulak sudahhh...hehe

*SiRibenMerah said...

alahai.. takpe kak. x sengaja.. nk wat camne.. peringatan utk masa depan.. peringatan utk kami neh skali.. huhu.. get well soon micah...

MaMa CyDa said...

Ciannya micah ... get well soon yek. Kalo dia dehydrated bg jek 100plus campor ngan air suam. satu lagik tak elok gak kalo selalu bg air vitagen or solivite n yg sewaktu dgnnya tuk bdk2 nih. Sblm nih mama selalu gak beli bg kat anak2. tp lepas ader sorg jiran gtau kalo bebdk kecik selalu sgt minum leh efek kidney, terus mama tak brani nak beli lagik dah. sekali sekala takpe .. tp jgn kerap sgt ... ^_^

iizla said...

alahai siannye micahh.. sensitif betol perut dia ekk.

thanks bg peringatan.
saya pon selalu x alert. haritu makan mayonis yg dah expired. huhu

mama_onie said...

Kena lebih alert. Alhamdulillah semua dh ok, jgn pengajaran ye kaum ibu semua!

IBU NADIA said...

SALAM perkenalan.. berkenaan minuman yg jenis minuman yogurt ni mmg kena hati2.. saya ada beli gak sbb anak suka minum. lupa nk simpan dlm peti ais, bila tgk balik botol dia dh 'kembung' n nampak berbuih air dia.. risau betul nsib xbg ank minum..wlaupun belum expired... huhuhu

Alycia said...

lps bc status kau kt fb, trus berlari2 tgk dlm fridge.. bc smua xpired date kt minuman ringan.. fuh lega, masih valid.. tq for sharing..

michah, get well soon babehh..

QasehnyaRania said...

mama tak sengaja la sayang...sebb mama bz kan...jgn buat lagi tau mekchu ...('',)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...