@churalliya

Instagram

Thursday, December 27, 2012

My Post Natal Physio Class

Tak pernah amek tahu pun pasal ada kelas physio lepas bersalin ni. Semua berlaku masa dalam wad selepas bersalin #habibinajwa 2 bulan lepas.. Pyhsiotherapist datang melawat dan berikan info pasal post natal class..

nampak menarik bukan.... RM100 untuk 4 kali kelas + 1 baby massage..

Makanya lepas habis pantang hari tu bermula lah sesi kelas pertama dan kelas kedua.. Pengalaman baru yang sangat best.. Kelas ketiga, keempat dan baby massage belum lagi..

Bila baca class, ingatkan kelas yang ramai-ramai tu.. sekali one-to-one session.. ohh itu sudah bagus.. 

Ini kelas pertama.. dup dap, dup dap lagi sebab tak tahu suasana yang macam mana.. 

 kasi timbang dulu.. tiba2 jadi ringan ~ 50kg.. biar betul penimbang ni.. nak jaga hati ke apa?

motip nak kena amek gambar dengan bola? sebab bola ni comel tapi berat..

ni fasa keboringan menunggu 'cikgu'. kebetulan ramai la pulak pesakit nak buat physio hari tu.. 

1st class buat kat dalam gym sebab kat wad physio tu full house.. best jugak sebab ada cermin dan tilam yang besarrrrr....

katil di mana excersice post natal physio akan dilakukan..

Cikgu yang ajar tu perempuan singh yang comel.. sebab dia comel lah mekchu nak pegi kelas ni.. Kelas pertama excersice yang ringan-ringan aje.. tak bleh push terus..

 guna bebola besar ni.. naik kat punggung dan perut.. 8, 8 lagi..

pas tu kemut dan kepit bantal ni.. pun 8, 8 lagi.. 

Dapat snap gambar ni sebab 'cikgu' keluar pegi jenguk patient dia yang lain..

Ada beberapa excersice yang lain.. semua memang fokus pada perut semata-mata.. aiii loike :) Sesi kelas ni ada la dalam 30 - 45 minit macam tu.. 

lepas habis excersise, terus kena tuam perut dan belakang dengan hot packs..

'Cikgu' suruh amalkan kat rumah.. kalo teringat memang buat.. tapi dalam seminit dua je gitu... 

Dan ini pulak 2nd class.. 

Appoinment petang. Tapi dari pagi dah keluar atas sebab ada misi nak carik talipon hari tu.. So, bila petang tetex dah makin bengkak. Memang bawak pam ngan ice packs siap-siap yang menjadi best friend lepas bersalin ni.. 

 mintak excuse sekejap untuk mengepam.. kikiki.. kalo tidak, memang lah tak selesa nak buat excercise.. 

ehhh sama pulak kaler baju dan seluar.. kaler je yang sama.. 

2nd class, exsercise yang agak berat sikit berbanding yang pertama dulu.. buktinya, balik tu terus rasa sakit-sakit kat perut.. 

Kalo nak perut kempis, kena lah rajin kan.. nak tiba2 kempis memang mustahil laaa... ini pun luaran je nampak kurus, tapi hakikatnya masih 'bertilamkan air'.. 

Kalau tak kempis jugak, tak pe lah kan... at least I tried.. #ayatpenyedaphati..

5 comments:

SURIA AMANDA said...

pas ni leh jadi mantop balik...

Nad @ MamaZN said...

Ala....mekchu okeh jek.tgk.skrg ni...
Tilam air.pun selesa pe...hehe

Ayu azmir said...

wah slim da...

JIVEBUMZ said...

Jelesnya berat dh 50kg!! Sama la ngn perut jibam masih bertilam air hukhukhuk

QasehnyaRania said...

pasni mantop la mekchu..comey pula tgk mekchu ber`cap` ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...