@churalliya

Wednesday, December 5, 2012

Minum air ibu kunyit

Kali ni tak boleh terlepas.. Tak ingat guna skill apa masa pantangkan mi-cah dulu sampaikan boleh terlepas dari kena minum air ibu kunyit ni.. 

Tak mo bebel banyak.. tengok ibu kunyit ni pun dah ngeri.. 

ingatkan kecik.. sekali tengok mengucap sendiri.. nenek labu lah tu yang belikan.. 

Sebenarnya ada 3 ketul.. 1 ketul dah selamat dijadikan air..

tak de la banyak mana, tapi 3 teguk jugak lah kena telan.. nasib campur dengan madu lebah.. ada rasa manis sikit.. 

Kena hadap selama 3 hari berturut bila dah penghujung pantang.. cun-cun habis minum pada hari ke-44..

Rasa dia? ya ampunnnn.. sekali teguk, sekali weeekkkkkkk, 2 kali teguk air suam.. hahaha.. tapi rasa dia tidak lah seteruk pati ikan haruan.. eeee-yakssss...

Kebaikan dia adalah untuk mengembalikan seri pada wajah, kecutkan rahim dan lancarkan peredaran darah.. tak tahu lah sejauh mana ia berkesan pada mekchu.. 

Dah habis minum tadi.. lega sangat. Siap kena puji dengan nenek labu lagi.. hahahaha.. 

21 comments:

zoora qushairi said...

yeaaa jus paling sodap :p. zura dua dua anak kena minum..layan kan aje la. nasib tak muntah :D

SYANI said...

Tak pernah lagi minum air kunyit ni walopun dah 2x bersalin..

Dee said...

dee pulak 2x beranak, kena telan 6 botol pati haruan..air milo confirm kena standby..tp jgn suruh repeat lagi 6 botol..x mau der..hahaha..tu pun telan sbb c-zer..kalau tak, x sanggup..tp tgk air kunyit ni dee rasa lagi sanggup telan pati haruan kot..hahaha..

syawalsimpsons said...

perrgghhh terbaik boleh habiskan tanpa kuarkan balik..tahniah...akhirnyer leh kuar jalan2...

amirah said...

eh, mcm sedap je..hehehe. sebab dulu selalu minum gak masa zaman anak dara.kakak yg selalu urut tu buatkan.pati ikan haruan pun byk dh minum ms pantang aritu. agaknya sebab tolak batu ngan kayu je ni..hehe

SURIA AMANDA said...

masa ai beranakkan dania dulu..xde pun minum air kunyit..hahahahaahahahah...yeay berjaya di situ...

♥MAMASYAZA♥ said...

akak tabik pd mekchu, mmg ikut pantang org tua2, bagus

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

masa bersalin dulu minum rasanya macam sedap ajer sebab ada perahan air asam jawa..

JIVEBUMZ said...

Xpernah minum lg tengok pon dh tau xboleh telan..tp kalo pati ikan haruan tu senapas aje haha

*azni* said...

syabas!!sy tak penah merasa lg air kunyit camni..tp pati haruan tu dekat 2 minggu jugak la kena minum sebotol sehari..dugaannnn... :)

Mama Vogue said...

Adakah kunyit itu diblender lalu diminum? atau direbus je?
Huu..kembang tekak!
Tahniah mekchu sebab berjaya abiskan :)

::NureeN:: said...

mmg air ibu kunyit ni bagus.. tp nureen x pernah minum.. nanti nk try la tgk sejauh mana ketahanan nureen hahhaa

Nad @ MamaZN said...

Saya xpenah minum..huhu
Patut wajah tak berseri kot
Hahahaha!! =)

Ya ALya said...

Xpernah minum pun.....patut muka nenek labu berseri2 sampai sekarang,ni la petua nenek labu yer..

Azfaliza Abd. Latif said...

campur ngan madu takdelah hazab sgt berbanding pati ikan haruan...bluwekkk...nangis2 tau nak abihkan sebotol pati ikan haruan dulu...siap mak mentua aku cek botol kosong dalam tong sampah takut aku ngelat tak minum abih hahaha

Anonymous said...

LUPEKAN AIR KUNYIT MEKCHU.
KOMPLEKS KRAF ADE BUAT EKSPO. KERONGSANG BESAR2 DADA YUUU . KIKIKIKI...

_cik.ila_

yana said...

Org selatan mmg suka air kunyit..sebelah pantai timur air akar kayu..cuma masa adelia org x minum n mkn apa2 pun..sbb dia kuning tinggi..jd takut dia panas..skrg ni jek org amik jeli gamat..

QasehnyaRania said...

alhamdulillah..berjaya jugak :D

therosputih said...

huhu...baru satu ibu kunyit, lagik dua menyusul...seram nengok..

adianiez AIDA said...

tidaaaaaaaaakkk. i dun like air kunyit. tapi kena paksa minum hu hu hu...

Blossommommy said...

Terima kasih atas info. Masa saya berpantang anak pertama pun kena minum air kunyit 3 hari pertama. Jemput ke blog saya untuk kita bertukar-tukar info.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...