@churalliya

Thursday, December 20, 2012

Si penggemar sayuran

Sesekali baru muncul cerita pasal mi-cah kat sini kan.. Kalau tidak dulu memang asyik muka dia aje yang menempel.. Sejak ada rival ni, maka kurang lah.. Ada ke auntie2 yang rindukan budak pipi bijik rambutan ni?

Tak de la update pasal perkembangan pon.. dah berkembang sangat kot.. hahaha..

Mekchu tak pernah bagi tahu kan mi-cah ni sebenarnya penggemar sayuran.. Dari kecik lagi suka sayur. Dia boleh habiskan semangkuk sayur tanpa kesah orang lain tak dapat makan.. Kadang2 tu nenek labu terpaksa masak sayur 2 kali.. Sawi, bayam, kangkung, brokoli, semua pun dia sapu..

Kobis dia tak suka.. sebab bagi dia kobis tu bukan sayur sebab tak kaler hijau.. hahaha...

bila dalam pantang ni dapat lah snap gmbr dia makan sayur. Selalu lepas balik keje dengar cerita dari nenek labu aje..

 dia sangat kenal dengan bau tumisan sayur.. mula lah dari depan terus berlari ke dapur dan tanya "nenek masak apa tu? sedapnya bau"

nasi agak susah skit nak makan.. sesekali ikut mood.. paling suka lauk telur mata dengan kicap manis kipas udang..

makan sekali sehari.. siang makan banyak, malam diet tak makan.. lebih kurang konsep macam ular sawa la.. bila dapat makan banyak, 2-3 minggu tak yah makan.. ehh iye ke?

Bila kita puji dia bagus makan sayur, mula lah dia nak eskyen.. lompat sana sini, berguling macam dalam Kids Superstar tu.. pas tu ajak main silat.. ehh, dia pandai tau buat bunga silat.. belajar ngan papa-jit.. hahaha.. kelakar sgt tengok dia menghafal step..

budak yang hyper dan ganas.. gambar sehari sebelum dapat adik.. 

Kalau tanya apa cara nak bagi anak suka makan sayur, mekchu hanya ada dua jawapan.. mak bapak kena selalu makan sayur dan perlu ada menu sayur setiap hari..

12 comments:

Amanda Suria said...

dania sgt memilih makan sayur..kalau paksa dia boleh muntah..tp lately ni dia mkn sayur bila mama dia ni ckp..kalau nak cantik..kulit bersih..makan sayur..kalau x..jadi hitam mcm india tu..hahahhahaha...terus rajin makan sayur..

ina khairina said...

bagusnya micah suka sayur,susah kan nak jumpa budak2 suka sayur ni...ank2 saya pun susah nak mkn sayur,cuma yg abg tu sejak dah cerdik sikit ni saya selalu cakap kalu mkn sayur nti leh jd otomen lwn dgn raksasa,baru dia suka mkn....tp adik tetap gak xmau,pujuk pun x jln sbb dia x suka otomen,hehe

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

sama mcm my boy ilham..suka sgt mkn sayur...buat nasi goreng, dia kutip mkn sayur je, nasi x makan pun..
tapiii kakak dia pulak, suruh mkn sayur kena paksa, 'kakak rasa mcm mkn rumput'... mcm2.. pdhal kami sefamily semua pengemar sayur..

Aisyah Husaini said...

wow sangat kagum mekchu sy tgok najmi makan..best tgok anak suke makan sayur ni jeles I ha ha ha

MaMa CyDa said...

Ohhh bagusnya micah suka makan sayur. Adli mmg tak suka langsung mkn sayur hatta carrot sekali pun. Kami berdua mmg makan sayur dan setiap hari tak miss menu sayur. Tak tau kenapa si abglong tak suka. Tp kalau abg ngah pulak, jgn kan sayur yg dah masak, sayur mentah pun dia bleh makan. Cemana ek? ehmmmm

Siti Shuhadah said...

bagusnya mi-cah..suka makan sayur..geng ngan acu k..:)

Xana Razak said...

sy setuju dgn statement last tu...anak sy yg sulung tu pun xmkn kobis maybe sama sbb dgn micah kot.
anyway congratz mekchu with the newborn baby. sy pun dpt sepasang da..awal skit dr mekchu

Lynn Hamzah said...

lynn dan suami suka makan sayur tapi anak x suka makan sayur...huhuhu...

Anonymous said...

macam makin putih plak si micah ni.

_cik.ila_

Alycia said...

hohoho... tabik spring kat abg long michah sbb boleh mkn smua sayur... Adam sgt fanatik dgn karet ajer..

Nory Zoulkefle said...

suke nyer die makan sayur...nory plak sayur haterz...hehehehe

QasehnyaRania said...

betul tu. alhamdulillah la mi-cah mau makan sayur kan :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...