@churalliya

Wednesday, April 21, 2010

Rasa risau la pulak

ASAP hitam berkepul-kepul naik ke udara kesan daripada gunung berapi di bawah glasier Eyjafjallajokull di Iceland, kelmarin. Letusan kedua ini memaksa banyak penerbangan di Eropah terpaksa dibatalkan. - AP

(Sumber dari Utusan Malaysia)

HONG KONG 16 April - Syarikat-syarikat penerbangan di seluruh Asia Pasifik terpaksa menjadualkan semula atau membatalkan penerbangan hari ini selepas kepulan besar abu gunung berapi menyelubungi ruang udara Eropah.

Dari Wellington hingga ke Tokyo, penumpang yang mahu ke Eropah kini terpaksa menunggu dalam keadaan tidak pasti bila penerbangan hendak disambungkan ketika gunung berapi di bawah glasier Eyjafjallajokull di Iceland yang meletus, sekali gus mencetuskan masalah trafik udara terbesar sejak serangan pengganas 11 September 2001.

Syarikat penerbangan memberi amaran kepulan abu gunung berapi itu mengambil masa beberapa hari untuk mendap, menyebabkan beribu-ribu penumpang terkandas di lapangan terbang.

Qantas Airways di Australia berkata, penerbangan ke London dan Frankfurt mungkin tidak dapat dilakukan sehingga hujung minggu ini.

Jurucakapnya, David Epstein meminta penumpang agar tidak ke lapangan terbang kerana penerbangan tidak akan dibuat dalam masa terdekat.

Lima penerbangan 24 jam dari Australia ke Eropah semalam dihentikan ketika ia berhenti mengisi minyak di Singapura, Hong Kong dan Bangkok, memaksa penumpang bermalam di hotel.

Air New Zealand membatalkan penerbangan ulang-alik dari London, dengan pengurus besar kumpulan antarabangsa syarikat itu, Ed Sims menyatakan penumpang berdepan dengan 'situasi tidak pasti'.

Japan Airlines (JAL) membatalkan sembilan penerbangan ulang-alik ke Paris, Amsterdam, London, Milan dan Frankfurt, menyebabkan lebih 2,000 penumpang terkandas.

Tindakan serupa diambil All Nippon Airways yang membatalkan enam penerbangan melibatkan lebih 1,500 orang.

Walaupun tidak dapat dilihat dari bawah, abu gunung berapi sangat bahaya kepada pesawat kerana ia menyebabkan enjin tersekat dan mengurangkan jarak penglihatan.

Anggaran sebanyak 5,000 hingga 6,000 penerbangan dibatalkan semalam sahaja ketika abu berwarna kelabu merentasi utara Lautan Atlantik. - AFP


Diriku dibelenggu kerisauan..

TAK NAK cerita kat sini..

TAK NAK jadikan penghalang utk kami meneruskan impian kami itu..

TAK NAK menyebabkan diri dari memikirkan yg bukan-bukan..

org ckp TAK NAK tu TAK NAK la..

ehh.. ngko nak gi Eropah ke mekchu? apsal emotional sgt lak neh?


2 comments:

CikSembang said...

Sue, doa je byk2.. kalau tak ada aral insyaAllah impian jadi kenyataan... kun fayakun.. maka jadi, jadi lah ia..

mekchu said...

insyaAllah, moga semua dipermudahkan.. tq kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...