@churalliya

Wednesday, January 13, 2016

Kelab Renang dan Kejohanan 1st Rising Star Swim Meet 2015

Dah hampir setahun.. Setahun dah tak update blog.. Blog menyepi selama setahun. Ada ke yang kesah selama tempoh itu masaklahnya???

Disebabnya ramai yang bertanya pasal kelas renang abang mi.. Nasib lah korang bertanya.. Kalau tak tanya memang tak de makna semua ni... hahahaha tak akan ku update blog.. Terima kasih ya bertanya..

Maafkan kalau bahasa melantun-lantun.. akibat taip padam, taip padam.. kekok pulak berblogging rasanya..

Abang mi start masuk kelab renang dalam sekitar bulan Februari tahun lepas.. Bukan under personal swimmers yang carik sendiri tu, tapi di bawah kelab renang yang diuruskan oleh pihak sekolah abang mi. Nama kelab nya ialah Seahorse Swimmers Academy (SAA).

Latihan setiap Sabtu jam 3 hingga 4 petang, bertempat di Pusat Akuatik, Paroi. Selalu nya memang drag sampai ke pukul 5 petang sebab abang mi rendam kat kolam sebelah pulak.. aiyoooo petang Sabtu memang susah nak buat taik mata dah..

Bermula dengan zero.. abang mi memang tiada basic swimming.. semua belajar dari coach dia kat kolam. Coach ajar step by step.. Bermula dari teknik apungkan badan sampai lah dah boleh berenang ke tengah sana..  Dari penuh pelampung kat badan sampai lah boleh relek2 pegi ke tengah..

Kedalaman kolam yang dorang training ni 2.4 meter.. kalau campak mekchu sana memang terus ke dasar lah jawabnya.. blupp bluppp blupppp gelembung air je yang timbul.. hahahaha.. Bila teknik kita betul, betul lah pegi nya.. teknik memang penting tau.. tak boleh main taraaaa aje berenang janji bergerak tu.. penattttt kalau mcm tu..

warming up.. opss ni zaman abang mi kurus lagi ya.. harap maklum..

sesi pemakaian pelampung :)


main sepak-sepak air.. mekchu dulu2 ada masuk kelas renang masa kat U dulu.. tapi kelas sampai step ni aje.. lepas tu malas... hahahaha

Tak leceh ke nak hantar anak kelas renang time weekend? Honestly banyak kali jugak lah skip sebab macam2 hal kan hujung minggu macam tu..
kenangan abang mi swimming masa awal-awal dulu.. nampak bontot je timbul.. hahahaha


awal-awal semua tunggu sampai habis kelas.. lepas-lepas tu drop aje.. sejam lepas tu baru datang jemput.. 

hari demi hari baju renang lama pun dah tak muat..

Barang yang perlu di bawa semasa kelas renang adalah baju renang, goggle, board dan kaki itik.. pelampung semua tu kelab yang akan sediakan. Kalau dah pandai apung kan diri, tak perlu dah pelampung tu.. 

Sehingga lah bulan Disember hari tu papajib bagi tau dapat WA dari coach (tiba-tiba dah disember kan.. nampak sangat nak short cut) Kata najmi terpilih untuk masuk pertandingan berenang?? Mekchu masa tu...........

"apa pa?"
"pertandingan berenang?"
"bila pa?"
"kat mana pa?"
"siapa lagi masuk?"
"hadiah dia apa pa?"
Hahahahahahaha
Serius berdebar sebenarnya.. di samping teruja sangat nak tengok abang tembam lumba renang kat kolam... jauh dalam hati risau jugak kalau abang mi tukar fikiran tak nak terjun kolam..

Semasa hari pertandingan 1st Rising Star Swim Meet - 27 Disember 2015

Backstroke 25 meter kategori lelaki umur 7 – 9 tahun tekau...

ni gambar sebelum pertandingan bermula.. 

tunjuk skit gambar penyokong abang tembam...

amanat dari coach halim sebelum pertandingan

Ni video semasa pertandingan... tak sure lah boleh play atau tak.. Kalau tak boleh play sini, boleh tgk kat Instagram mekchu ya.. Search @churalliya


Ramai yang bertanya menang tak? Dapat nombor berapa?

ni haaa... dapat nombor 4..

10-15 meter yang awal memang leading.. lagi 10 meter nak abis member dah pancit uols.. tak de stamina.. perut dah gendut katanya...

Mama dan papa tak kisah pun.. lagi seronok adalah.. abang dah buat yang terbaik mengikut kemampuan abang.. yang penting abang berani mencuba dan mama papa bangga sangat......


"Selama ini kelab-kelab renang di negeri ini tidak mempunyai platform untuk mengetengahkan bakat-bakat muda mereka.

Perenang-perenang berlatih mengikut jadual yang telah ditetapkan oleh kelab tetapi tidak berpeluang untuk menguji kemahiran mereka.

Mereka juga tidak berpeluang untuk menyertai kojohanan besar kerana perlu mematuhi syarat kelayakan yang ditetapkan.

Namun, pada kejohanan ini, kami tidak meletakkan syarat dan ia terbuka kepada semua perenang yang bernaung di bawah kelab masing-masing" ~ Pengetua SAA, Salwana Ali, 47.

"Kejohanan seperti ini tidak hanya bertujuan untuk meningkatkan kemahiran tetapi memupuk semangat kesukanan dan kerja berpasukan dalam kalangan perenang.

Ia adalah satu peringkat yang sangat penting untuk melahirkan perenang-perenang hebat.

Menerusi kejohanan ini, mereka berpeluang untuk meningkatkan kekuatan mental dan fizikal sebagai persediaan untuk menyertai pertandingan yang lebih besar pada masa hadapan" ~ Ketua Jurulatih SAA, Abdul Halim Mokhtar, 52

Ok kat sini mekchu nak share contact number kelab renang abang mi.. Sesiapa area berdekatan (Seremban) boleh lah contact terus nombor ni..

Seahorse Swimmers Academy (SAA) 
WANA : 016-2398039



by mekchuN (^_^)

3 comments:

syawalsimpsons said...

wahh bestnya abam mi ye sekarang dah pandai swimming ni...no.4 pon dah ok sgt kan

amirah said...

haibakkk tekau...kipidap bang mi..syoknya kalau dpt berenang cm abam mi..acik nan hado bam..bontot ajo hah yang lobih eh..tonggolam timbui

Myalycia said...

tak sangka abam tembam dah terer berenang... chayok2 abam mie ;)

eh, rindu lah nak baca penulisan mekchun ni hukhuk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...